Not In My Back Yard


Uit het leven van wethouder Gulpen, deel 6 Nimby

 

Nimby, Not In My Back Yard. Anders gezegd: het mag overal, als het maar niet in mijn buurt is!

Vaak werkt het zo. We vinden het prima dat er speelplekken zijn, liefst wat verder van mijn huis. Een boom voor het huis? Liever niet, ook al zorgt een boom voor koelte en frisse lucht, ik krijg minder licht binnen en straks is de dakgoot verstopt. Moet ik ook de bladeren nog wegvegen. Bij parkeerplaatsen werkt het net andersom: liefst parkeer ik voor de eigen woning, hoef ik niet te lopen, maar dan mag er ook niemand anders parkeren.

Veel zaken worden ingegeven door eigenbelang. Er is echter ook een groter belang, het gemeenschappelijke belang. Destijds zagen wij de bouw van windturbines aan onze gemeentegrens niet zitten. Nu we beseffen dat hernieuwbare energie nodig is om de klimaatverandering te stoppen, is plaatsing van windmolens in onderzoek.

 

Ook voor Leefbaar Simpelveld geldt dat na afweging van álle belangen, het algemeen belang voor individueel belang kan gaan.

Tot de volgende keer, groet, Thijs Gulpen